Росія не припиняє спроб підрізати крила українському Ан-178

12/24/2020
singleNews

Контракт, укладений понад рік тому Державним підприємством «СпецТехноЕкспорт» щодо виготовлення транспортного літака Ан-178 на замовлення Міністерства внутрішніх справ Республіки Перу, за цей час неодноразово зазнавав атак з боку російської сторони. При цьому виконавці, не надто турбуючись про аргументацію, знову й знову застосовували улюблений метод проведення  інформаційних операцій – «фейки». Ось як це відбувалося.

У листопаді 2019 року Міністерство внутрішніх справ Перу провело тендер на закупівлю літака для потреб Національної поліції країни. В ньому брали участь іспанський, італійський літаки та український Ан-178, який визнано переможцем.

Російських літаків у цьому переліку немає. Але росіяни, зазвичай, не оминули нагоди підставити ногу українським виробникам, як це неодноразово вони робили упродовж багатьох років. Мета одна – скомпрометувати Україну як потенційного конкурента, звинуватити у неспроможності виконати контрактні зобов’язання і натомість запропонувати свої послуги й продукцію.

Спершу, одразу після оголошення результатів тендеру, в іспаномовному виданні Defensa.com, яке поширюється переважно у країнах Південної Америки, з’явилася критична стаття. В ній висловлювалися сумніви, що Україна зможе виконати контракт. Зокрема, зазначалося що без російських комплектуючих зробити це буде нереально.

Невдовзі ця стаття потрапила до інших іспаномовних і англомовних сегментів мережі Iнтернет. Ну, і звісно ж, до російськомовних. Це відпрацьований механізм перепостів і цитувань, коли за джерело інформації береться вже оприлюднений контент, а не офіційна позиція держави чи відповідальних посадових осіб. При цьому за мету ставиться посіяти недовіру і кинути тінь на іншу сторону.

Наступна атака на Ан-178 сталася 25 вересня 2020 року. Тоді  низка російських ЗМІ («Lenta.Ru», «РИА Новости», «Взгляд», «Regnum» та ін.) поширила інформацію про нібито призупинення МВС Перу дії контракту на закупівлю українських літаків та готовність російських авіавиробників запропонувати свої літаки.

Цікаво, що окремі російські ЗМІ посилалися на такого собі «авторитетного» фахівця із журналістських розслідувань Рікардо Зедано, якого називали «журналістом» видання TeleSUR з Венесуели. Саме він  оприлюднив інформацію про нібито призупинення виконання контракту. За його словами, причиною такого рішення стала відсутність у Ан-178 міжнародного сертифікату.

На доповнення до своїх аргументів він білими нитками «пришив» і звільнення українського посла в Республіці Перу Ігоря Тумасова та директора Державного концерну «Укроборонпром» Айвараса Абромавичуса, що не мало жодного стосунку до укладеного контракту. А ще – кримінальне розслідування проти генерала Альфредо Вільдосо Рохаса, котрий на момент підписання угоди був керівником поліцейської авіації Перу. Мовляв, ось причини і наслідки, чому контракт зривається.

При цьому Рікардо Зедано не уточнив, що генерала звинувачують у корупційній закупівлі медичних масок на півмільйона доларів, а не у справі, пов’язаній з укладанням контракту на будівництво літаків. Зате не оминув зазначити, що Росія оновлює версію важкого літака Іл-76 та середнього літака Іл-112, які є нібито альтернативою для українського Ан-178. Саме та інформація, яка була й потрібна РФ.

У той час, коли Рікардо Зедано розбирали на цитати російські пропагандисти, в «Укроборонпромі» одразу відреагували на російські «фейки». «Зовнішньоекономічний контракт між ДП «СпецТехноЕкспорт» і МВС Республіки Перу є чинним і відповідає взаємним інтересам. Отже інформація про призупинення МВС Перу дії контракту на придбання літака Ан-178 не відповідає дійсності», – акцентували в  пресслужбі «СпецТехноЕкспорту».

Понад те, офіційну позицію щодо цього висловило і ДП «Антонов», яке входить до складу Державного концерну «Укроборонпром». «Наприкінці серпня завершені стапельні складання планера цього літака. Всі роботи, пов’язані з модернізацією літака і установкою нового обладнання, виконуються відповідно до графіка виробництва», – повідомили в пресслужбі підприємства.

Український мілітарний портал пішов далі. На своїх шпальтах він розмістив статтю «Росія здійснює спроби зірвати контракт по Ан-178 для Перу» (12.11.2020), в якій з посиланням на журналістське розслідування українського інтернет-видання про авіацію «Крылья» розповів, що ж це за «знаний експерт» Рікардо Зедано, на якого не вперше посилаються російські ЗМІ.

У «Крыльях» з’ясували, що цей «журналіст» не працює у венесуельському TeleSUR. На сайті видання в розділі «Я репортер» опубліковано лише дві його нотатки. Сам розділ на цьому сайті є суб’єктивною думкою авторів, тобто це розділ блогів, який не має відношення до редакційної політики TeleSUR. Один із останніх матеріалів Рікардо Зедано «Крылья» знайшли на сайті «Федерація періодичних видань Перу».

Водночас «Defense Express», українська інформаційно-консалтингова компанія, що спеціалізується на огляді військової техніки, озброєнь та оборонно-промислового комплексу України, копнула ще глибше. На своєму вебпорталі розмістили статтю «Перу підтвердило контракт на постачання Ан-178» (12.11.2020), в якій зазначили: «Поки російські ЗМІ намагаються продати МВС Перу літаки, що навіть не літають, за рахунок «місцевих експертів», перуанці підтвердили контракт на постачання Ан-178».

Стосовно ж Рікардо Зедано «Defense Express» зазначає, що він «насправді працює в відомому своєю пропагандою державному російському холдингу Russia Today й РИА Новости та проживає в Москві».  Після цього стає зрозуміло, чому цей псевдоексперт так наполегливо у своїх публікаціях прагне довести, що Ан-178 – це не той літак, який потрібний МВС Перу, і їм потрібні саме літаки з РФ.

Випадок із Рікардо Зедано непоодинокий. 12.11.2020 року інтернет-сайт «Topcor.ru» оприлюднив статтю «В Перу раскусили обман с украинским Ан-178 и задумались о приобретении Ил-112», що свідчить про доволі наполегливі спроби РФ зірвати український контракт.

А офіційна позиція влади Республіки Перу, яка зі зрозумілих причин російські ЗМІ не цікавить, є незмінною: контракт на виготовлення Ан-178 чинний. Щоб покласти край усіляким чуткам, інформаційним атакам і «фейкам», українська сторона вдалася до організації на прохання перуанського замовника онлайндемонстрації безпосередньо з місця складання літаків.

«В умовах карантину, що обмежують можливість закордонних відряджень, ДП ДГЗП «СпецТехноЕкспорт» та ДП «Антонов», провели онлайндемонстрацію з цеху, де на замовлення Міністерства внутрішніх справ Республіки Перу будують літак АН-178» – таке повідомлення офіційно поширила прес-служба «СпецТехноЕкспорту».

Від української сторони у відеоконференції взяли участь представники ДП «Антонов» та ДП ДГЗП «СпецТехноЕкспорт», Міністерства закордонних справ України та посольства України в Перу. Перуанського замовника представили керівники Управління з адміністративних та фінансових питань Міністерства внутрішніх справ Перу, Національної поліції Перу, Офісу з питань стратегічних закупівель управління авіації Національної поліції Перу.

 Замовника проінформували про ступінь готовності літака та його агрегатів, зробили докладну демонстрацію всього виробничого процесу безпосередньо з агрегатно-складального цеху, в якому будують літаки, призначені для постачання в Республіку Перу.

Такі заходи є дієвим способом боротьби з «фейками». А щоб кроки у відповідь були швидкими, ефективними і переконливими, треба насамперед знати природу цих «фейків».

У ситуації з Ан-178 російська пропаганда для введення громадськості в оману використала так званий метод Woozle effect – представлення інформації, яка базується на фактах, заснованих на «слабкому цитуванні». При цьому ЗМІ відбирають певні цитати й коментарі іноземних журналістів, незалежних політологів та експертів і змішують їх із викривленим або просто неточним контентом для підвищення достовірності своїх аргументів. Потім передруковують матеріали з іноземної преси і максимально наповнюють ними інформаційний простір. Як казав міністр пропаганди Третього Рейху Йозеф Геббельс, «якщо ви озвучите доволі велику брехню і будете її повторювати, то люди, зрештою, в неї повірять».